(Egyhangúlag elfogadta a 2014.02.06-án megtartott Közgyűlés)
1. A szabályzat célja
Az Etikai Kódex célja a Magyar Árnyékolástechnikai Vállalkozások Egyesülete (Továbbiakban MARTE) tagjai és a megrendelőik között korrekt üzleti kapcsolat kialakítása, illetve a szakmán belüli más vállalkozásokkal fenntartott viszony szabályozása, a tisztességtelen piaci verseny leküzdése. A MARTE tagjai annak érdekében, hogy ezt a célt elérjék, az üzleti magatartás törvényekben előírt szabályain túlmenően önkéntesen vállalják ezen Etikai Kódex szabályainak betartását. Az Egyesület e szabályok értelmezésével és magyarázatával, a szabályok megsértőivel szembeni fellépéssel törekszik a célok megvalósítására.
Az Etikai Kódex szabályainak valós, vagy vélt megsértése esetén bármely természetes és jogi személy kérheti a MARTE Etikai Bizottságának vizsgálatát és állásfoglalását.
2. A szabályzat hatálya
A kódex hatálya kiterjed minden, az Egyesület tagságába felvett vállalkozásra. A tagsági kérelem aláírásával a vállalkozás képviselője vállalja, hogy önmagára és valamennyi munkatársára nézve kötelező érvényűnek ismeri el az Etikai Kódex előírásai.
3. Szabályozott területek:
3.1 Vállalkozások és ügyfelek közötti viszony
3.1.1 A vállalkozó csak olyan feladatra vállalkozik, amelynek szakszerű elvégzéséhez az alapvető felkészültsége megvan, rendelkezik a szükséges munkaeszközökkel, anyagokkal, kapacitással, illetve kooperációs partnerekkel.
3.1.2 A vállalkozó a vállalt feladat végrehajtását olyan munkatársakra, partnerekre bízza, akik az adott szakterületen megfelelő felkészültséggel és gyakorlattal rendelkeznek.
3.1.3 A vállalkozó a megrendelővel folytatott tárgyalásain, reklámjaiban, kereskedelmi és műszaki kiadványaiban nem közöl valótlan, félreérthető illetve a megrendelőt megtévesztő, vállalkozását jogtalan előnyhöz juttató információkat sem saját termékére, munkájára, sem pedig a versenytársak tevékenységére vonatkozóan. Minden esetben figyelmet fordít arra, hogy bármilyen jellegű kommunikációjában a termékei valós adatait, valós származását a megrendelővel tudassa.
3.1.4 A vállalkozó által benyújtott pályázat, árajánlat, szerződés, írásban egyértelműen rögzíti az elvégzendő feladatokat és azok ellenértékét, továbbá az érvényesség idejét, amelynek lejártáig a megrendelő számára hátrányosan a vállalkozó nem térhet el.
3.1.5 A vállalkozó és munkatársai nem kérhetnek a megrendelőtől olyan anyagi vagy egyéb juttatást, amelyet a szerződés nem tartalmaz.
3.1.6 A vállalkozó a megrendelőtől kapott megbízást írásban rögzíti, amely tartalmazza a termék, szolgáltatás árát, határidejét, a fizetés módját, és idejét.
3.1.7 A vállalkozó üzleti kapcsolatait a kölcsönös bizalomra alapozza, vállalásait időben, teljes mértékben teljesíti. Amennyiben ez valamilyen akadályba ütközik, időben értesíti a megrendelőt és törekszik a korrekt megoldásra, szükség szerint más szakmai vállalkozás bevonásával. Az együttműködésben a MARTE tagjainak teljes körű támogatására számíthat.
3.1.8 A vállalkozó nem zárkózik el a vevőreklamáció elől, azokat kivizsgálja, állást foglal, és ha jogos, korrekt megoldást ajánl fel.
3.1.9 A vállalkozó a megrendelőivel, ügyfeleivel kapcsolatos információkat titkosan kezeli.
3.1.10 A vállalkozó semmilyen formában nem él vissza a fogyasztó bizalmával, nem használja ki tapasztalatlanságát, hiszékenységét vagy kiszolgáltatottságát.
3.1.11 A vállalkozó betartja a szerződéssel, számlaadással kapcsolatos jogszabályokat.
4. A vállalkozók egymáshoz való viszonya, a piaci verseny nem kívánatos jelenségeinek kiszűrése
4.1 A MARTE egymással piaci versenyben álló tagjai tiszteletben tartják egymást és ügyelnek a szakma tekintélyének és hírnevének megőrzésére.
4.2 A vállalkozók alapvetően nem hivatottak egymás munkáját minősíteni, felülbírálni. Egymás munkáinak felülvizsgálatát, véleményezését csak egymás tudtával vállalják; ilyen esetben a munkát végző céggel együttműködnek, hogy megismerjék a megállapítások és javaslatok mélyebb indítékait.
4.3 Vállalkozó reklám tevékenységét, piac és marketingstratégiáját úgy alakítja ki, hogy az kizárólag valós tényeken alapuljon
4.4 Sem szövegében, sem képi hatásában, sem összhatásában ne legyen alkalmas a fogyasztó megtévesztésére, és ne hallgasson el olyan adatokat, melyek megtévesztéshez vezethetnek.
4.5 Sem szövegében, sem képi hatásában ne legyen összetéveszthető más vállalkozás reklámjával
4.6 A vállalkozás üzletszerzési tevékenységében sem közvetlenül, sem közvetve nem támadja vagy rontja más piaci szereplők, azok termékeinek, szolgáltatásainak hírnevét vagy hitelképességét
5. A tagok és a szervezet viszonya
5.1 A vállalkozó gazdasági erejéhez, felkészültségéhez és szabadidejéhez mérten részt vesz a szakmai szervezet munkájában és elősegíti annak működését, társadalmi súlyának és hatékonyságának folyamatos növelését.
5.2 . A szervezeti tagsággal járó, az Alapszabályban és az Etikai Kódexben rögzített kötelezettségek (pld. adatszolgáltatási kötelezettség, tagdíjfizetési kötelezettség) teljesítése minden tag önként vállalt kötelessége. Rendezett tagsági viszonnyal bíró vállalkozásnak csak az tekinthető, amely a szabályozott kötelezettségeinek hiánytalanul eleget tett.
5.3 Vállalkozó a jelölési, szavazási és választási eljárásban érdekeit csak tisztességes módon érvényesíti, vitatható módszereket nem alkalmaz.
5.4 Az Egyesület működésének deklarált célja a teljes szakma elismertségének emelése, az árnyékolástechnikai vállalkozások hatékonyságának és üzleti sikereinek növelése, de egyetlen tag sem használja fel a szervezetet saját egyéni üzleti vagy személyes sikerének növelésére a többi tagvállalkozással szemben, vagy azok érdekeit sértve.
5.5 A tagok részére megbízás nélkül az egyesület nevében önhatalmúlag eljárni etikátlan.
5.6 Az egyesületben betöltött tisztségek nem szolgálhatják közvetlenül üzleti előnyök szerzését.
5.7 Amennyiben a tag azt elvállalta, a különböző testületek és bizottságok munkájában való rendszeres részvétel elvárt. Ugyanez vonatkozik a választott vezetőkre is.
5.8. Az Etikai Bizottság ügyeinek tárgyalásán meghívás esetén meg kell jelenni.
6. A jogszabályok betartása
6.1. A jogkövető magatartást minimális erkölcsi követelményt kell tekinteni.
6.2. Hatósági előírások, jogszabályok megszegése nemcsak törvénytelen, de etikátlan is.
6.3 A szükséges hatósági engedélyek megszerzésének, a hatósági díjak megfizetésének szándékos mellőzése, vagy azok feltételeinek nem teljesítése tisztességtelen piaci előnyt jelent, ezért etikátlan.
6.4 A vállalkozó utolérhetetlenné vagy követhetetlenné tévő igyekezete a telephelyek, székhelyek, tevékenységi körök, vezető tisztségviselők gyakori változtatása által a hatóságok és egyben az ügyfelek félrevezetésének minősül, és teljességében etikátlan.
6.5 A Bűntető Törvénykönyv rendelkezései szerinti szándékos bűncselekményben való elmarasztalás, amennyiben a bűncselekmény a tag üzleti, egyesületi tevékenységével függ össze súlyos etikai vétséget képez.
6.6 A vesztegetés minden formája súlyos etikai vétségnek minősül.
6.7 A vállalkozások számviteli, pénzügyi nyilvántartásait a jogszabályi, hatósági előírásoknak megfelelően, áttekinthetően, korrektül, tisztán kell vezetni.
7. Etikai bizottság működése, jogköre és feladatai
Az EB kizárólag olyan ügyekben jár el, ahol a bejelentett cég a szervezet tagja. Amennyiben szervezeten kívüli cég ellen történik bejelentés, a Vezetőség informálja a bejelentőt az egyéb társadalmi szervezetekről vagy hatóságokról, ahol panaszával élhet. Az EB vizsgálat ilyen módon történő elmaradása nem jelenti azt, hogy a szervezet ne segítené és támogatná szakmai tapasztalatával az eljáró fórumot vagy hatóságot.
A Kódexben foglalt etikai szabályok megsértése esetén a nem tagvállalkozó felé az Egyesület figyelemfelhívással él.
Az EB tagjai a Közgyűlés által az Alapszabályban rögzített módon megválasztott természetes személyek. Konkrét ügyek vizsgálatakor az EB saját hatáskörben dönt, hogy külső szakértőt kér fel akár szervezeten belül, akár szervezeten kívül.
Az EB tagjai munkájukat térítés nélkül végzik, sem az ügyben résztvevő felektől, sem egyéb cégektől vagy személyektől nem fogadnak el juttatást. Esetleges költségtérítésükről a vezetőség dönthet.
Amennyiben egy ügy kapcsán személyes vagy üzleti jellegű összeférhetetlenség merül fel, az EB tag erre az ügyre vonatkozóan felmentését kéri. Ha szükséges, az EB külső közreműködővel pótolja a kiesett tagot.
Az EB munkájának végeztével többségi szavazással határozati javaslatot készít, amit a következő elnökségi ülésen az Elnökség fogad el. A határozati javaslat tartalmazza az etikai vétség pontos, szabályzat alapján megfogalmazott mibenlétét, szándékos vagy gondatlan voltát, és a javasolt szankciót.
Az Elnökség által elfogadott határozat ellen a Közgyűléshez lehet jogorvoslatért fordulni.
Etikai Kódex megsértésének szankciói:
– írásbeli figyelmeztetés
– nyilvános figyelmeztetés, médiában (sajtó, Internet)
– kizárás
– Az Elnökség súlyosabb, vagy ismétlődő esetben az etikai vétség tényét és szankcióját nyilvánosságra hozza.
Ha az etikai ügyben eljáró bizottság eljárása során olyan információ birtokába jut, ami a hatályos jogszabályok megsértését valószínűsíti, akkor a bizottság a megfelelő eljárás kezdeményezését javasolhatja az Elnökségnek. Az eljárás kezdeményezéséről az Elnökség dönt.
Alapszabály letöltése: » LINK